Reseberättelse: SGCI Atlanta 15-18.3 2017

Grafikens Hus gör en omvärldsbevakning inom vårt ämnesområde. Denna gång genom Jenny Olsson från grafikkonferensen Southern Graphic Council International (SGCI) i Atlanta, USA. Jenny Olsson är styrelseledamot i Grafikens Hus, konstnär och Adjunkt i fri konst vid Kungliga Konsthögskolan i Stockholm.


SGC grundades 1972 av konstnären Boyd Saunders på University of South Carolina som en reaktion på att grafiken vid den tiden var, enligt Boyd, ”liten, isolerad och negligerad”. Han skickade därför brev till alla grafiker han kände i södern och bjöd in dem till ett årligt konvent för att starta Southeastern Graphic Council, som sedan utvecklades och blev Southern Graphic Council International.

Sedan dess har konventet hållits årligen, framförallt i amerikanska sydstaterna men också i andra städer runt om i USA. Nu kommer mellan upp till 2000 grafikintresserade till SGCI som samarbetar med lokala universitet och konstmuseer.

Georgia State University. Foto: Jenny Olsson

Årets konferens i Atlanta; Arrivals and Departures; samarbetade med Kennesaw State University, Georgia State University och SCAD (Savannah College of Art and Design) samt High Museum of Art.

Schemat var minst sagt fullbokat under de fyra dagarna och förlagt en dag vardera på de olika universiteten parallellt med aktiviteter på andra platser. Det var inte alltid lätt att välja, speciellt som det var restider på upp till en timme mellan olika platser. Det var dock väldigt välorganiserat med egna bussar som åkte fram och tillbaka.

Varje kväll var det olika vernissager runt omkring i staden och första och sista kvällen gemensam fest. Runtom i stan kunde man lätt känna igen andra från konferensen med deras små beige sgci-väskor.

På torsdagen, den första dagen med aktiviteter, tog vi bussen ut till Kennesaw State University, ca 45 min från centrala Atlanta. Kennesaw hade ett enormt campus med olika institutioner, däribland konst och grafik. Jag fokuserade på de praktiska demonstrationerna under förmiddagen, vilket var fyra stycken, bl.a. boktryck och registrering, tryck med värme, och affisher i skolans verkstäder. Längst stannade jag på Thomas Lucas demonstration om tryck på keramik där han visade hur han utvecklat djuptryck och högtryck på stengods och porslinslera, för att senare brännas.

Thomas Lucas. Foto: Jenny Olsson

Samtidigt pågick flera utställningar och tryckningar både i universitetets gallerier och parker. På eftermiddagen valde jag att delta i en av flera paneldiskussioner; Artists of the African Diaspora: Printmaking, som var en presentation av fyra mycket intressanta konstnärer, men också gav en bild av att vara rasifierad, konstnär och arbeta med grafik idag och historiskt i den amerikanska södern.

Så fortsatte konferensen med träsnitt tryckt med ångvält, föreläsningar, (bl.a. Sue Coe, konstnär och djurrättsaktivist), diskussioner, besök på fler institutioner och gallerier, verkstäder, praktiska workshops. Skolorna var skilde sig en del åt, där t.ex. SCAD, den privata skolan, hade mycket påkostade verkstäder med mycket utrustning i välskötta lokaler. Vendor/publisher/program fair pågick under två dagar och där fanns försäljning av papper, tryck, färg, verktyg och material och små och stora skolor och institutioner presenterade sig.

Evil Prints mobila grafikverkstad. Foto: Jenny Olsson

Evil Prints mobila grafikverkstad. Foto: Jenny Olsson

Veckan avslutades med Open portfolios där man kunde visa sina bilder. På ett par hundra bord kunde man se allt från studenter till etablerade konstnärer visa upp sina bilder för byte av tryck och försäljning. Efter någon timme bytte borden konstnär och en ny grupp kom. Fantastiskt roligt och helt utmattande. Sedan följde såklart en avslutande gemensam middag och avslutningsfesten.

Jag är otroligt nöjd med mitt besök som jag gjorde med mina kollegor Patrick Wagner och Maria Lilja från Konsthögskolan. Vi mötte nya konstnärer, grafiker och vänner i nya miljöer som gillar samma saker som vi. Fantastiskt att träffa så många, engagerade och duktiga grafikmänniskor. Den internationella delen, I:et i SGCI var kanske inte så framträdande men vi mötte såklart våra kollegor från Bildkonstakademin i Helsingfors som hade med sig studenter samt några från Europa och Asien. De allra flesta deltagare var dock från USA, men blandningen geografiskt inom landet verkade stor. Många återkommer varje år för att återse vänner, lära sig nya tekniker och helt enkelt vara med där det händer.

Och även om jag inte återvänder nästa år (då i Las Vegas) vill jag mer än gärna återkomma igen.


Jenny Olsson

Jenny Olsson är konstnär och Adjunkt i fri konst vid Kungliga Konsthögskolan i Stockholm samt styrelseledamot i Grafikens Hus.