”Jag ser datorn som penna och papper”

Möt konstnären Gustav Sparr som berättar om sitt sätt att teckna, formler och koder och inspiration som ger motiv till konstverken. När vi valde verk till Grafikens Hus Konstshop, passade vi på att ställa några frågor. 

 

Hej Gustav Sparr! Du är ny konstnär i Grafikens Hus konstshop. Berätta, vem är du?

Hej! Jag är verksam bildkonstnär i Göteborg. Sedan 2003 är jag sysselsatt konstnärligt med datorbaserad animation och grafik, men också en serie artist books. Under åren på förberedande konstskolor i Stockholm och på Konsthögskolan i Umeå höll jag på med måleri. Många olika faktorer, både estetiska, teoretiska och relaterade till hur arbetsprocessen fungerade bäst, ledde mig till att arbeta digitalt. Jag använder främst Adobe Illustrator, men rör mig mellan en massa programvaror. Jag ser datorn som penna och papper, en verktygsteknologi jämte andra att framställa tecknade bilder. Den snabba teknikutvecklingen har gjort  att jag upplever digital grafik i två dimensioner som traditionell, retro eller rentav vintage.  

Till konstshopen har vi tagit in verk från två av dina verkserier: Planes som är mer avskalade och Pages som liknar boksidor. Vad har du haft för tankar när du jobbat med dem? 

Jag jobbar ofta med upprepningar och begränsningar i bildskapandet. Detta blir en grafisk formel likt en instruktion eller kod som exekveras. I många år var formeln ”en cirkel på kvadrat”, vilket innebar att det centrala motivet var cirkulärt och centrerat i en kvadratisk bild. Den cirkulära mitten blev fokuspunkt i en mindmap. Metoden har hjälpt mig att hålla ihop de ganska fragmentariska och referenstäta bilderna och binder även samman olika bilder tematiskt över tid. Varje verk är en del av en serie pärlor uppträdda på en tråd. 

Du intresserar dig även för historia, på vilket sätt knyter verkserien Pages an till historiska manuskript? 

Bilderna i serien Pages baseras på medeltida mallar för layout av boksidor. Dessa formaliserades i modern tid av typografen Jan Tschichold,  som vidareutvecklade Van de Graafs historiska rekonstruktion av medeltida manuskript. Geometriska förhållande ordnar textytor, bilder och marginaler harmoniskt i fält oavsett uppslagets format. Dessa system ramlade jag över under förstudier till min första artist book, POWER POINT, vilket ledde till att jag använda mig av mallen för en serie om 11 grafiska blad, där Manuscript: The Chinvat Bridge (Heavenly Twin) och Template: I X I = I ingår.

Och om du skulle berätta mer om serien Planes?

Serien Planes är en grupp avskalade bilder med ursprung i utmaningen att arbeta figurativt men ändå sträva efter abstraktion. Här är fältet och själva bakgrunden huvudmotivet. Vanligtvis avbildar verken något som ofta består av rutnät, linjer eller fält. I början var tanken att avlasta tankeprocessen och skynda på produktionen, men dessa bilder är ofta svårare att få att fungera och inkubationstiden är lång. Även om det inte är mycket på dem, är de tematiskt högst relevanta för mitt konstnärskap.

Du tecknar digitalt på datorn och trycker dina verk på papper. Kan du beskriva hur din arbetsprocess ser ut, från idé till färdig bild?  

Det börjar med nån slags central idé som vidareutvecklar ett tidigare använt format eller definierar ett nytt. Jag utgår ofta från ett föremål, en figur eller ett skeende som blir huvudmotiv. Vanligtvis parafraserar jag en scen ur en film eller processen och verktygen i någon skapande verksamhet. Idén kan även vara att skildra en associationsrik arkitektonisk plats. Detta leder till långa additiva brainstorms och mash-ups av spridd research, där jag skissar, mindmappar, kopplar samman och kontrasterar tematik.

Jag ritar i anteckningsböcker och fyller mappar med hundratals referensbilder på datorn. Ofta läser jag böcker, djupdyker i filmer eller rotar i konsthistorien, men fortfarande hela tiden med det centrala motivet som lins. Tricket är att marinera sig i material i samklang med pågående process. Under hela tiden ritar jag av fragment i Illustrator som adderas och flyttas runt i huvudbilden. Lösningen på bildmässiga problem kan komma som blixt från klar himmel, men oftast måste det värkas fram. Här har datorn ovärderliga egenskaper som verktyg: Man kan klippa, klistra, rotera, spegla, ångra, flytta, byta ut. 

När känner du dig ”klar” med ett verk?

Efter ett par veckor, ibland månader, börjar det sätta sig, collagets alla fragment har hittat sina platser. Då börjar jag finjustera, snygga till och varsamt flytta runt och skala bitar i kompositionen. Jag ser till att kisa lite och zooma ut för målerisk justering av olika färgfält. Jag vet med viss eufori och vemodighet ett par veckor innan slutet på arbetet med bilden att det börjar närma sig att lämna en tematik som blivit som ett hem för tankarna en tid. Slutpunkten är när jag börjar exportera ut högupplösta bildfiler att ta vidare till produktion och utskrift hos olika digitala grafiska verkstäder. De senaste åren har jag främst producerat beständiga bläckstråleutskrifter på fint papper, men har även jobbat med metall, fotopapper och glas med datorritade bilder. 

Hur förhåller sig det du gör i stunden till dina övriga verk? 

Ofta har hela processen genererat en rad andra uppslag och möjligheter att arbeta vidare med. En serie bilder blir senare en utställning där jag lägger rätt mycket tankekraft på att det skall hålla ihop i ett fågelperspektiv. Då och då lägger jag något år på att skriva och designa trycksaker där jag sammanställer, organiserar och återvänder till verk i ett försök att minnas och utveckla allt jag tänkte när jag var inne i arbetet.

 

Till Gustav Sparrs sida i Konstshopen