Svenska / English
Vårt arbetande expertråd vägleder Samlande Tankar filosofiskt, teoretiskt och praktiskt och engagerar konstnärer genom Artist-in-Residence.
Afrang Nordlöf Malekian
Afrang Nordlöf Malekian är konstnär med en kandidatexamen från Kungl. Konsthögskolan i Stockholm och nuvarande masterstudent i fri konst vid Dutch Art Institute och Kungl. Konsthögskolan i Stockholm. Sedan 2019 bedriver Nordlöf Malekian ett konstnärligt projekt utifrån handkolorerade fotografisamlingar från Sydvästasien och Nordafrika arkiverade vid Arab Image Foundation i Beirut och American University in Cairo. Afrang kommer också att vara residencekonstnär som en del av Samlande Tankar.
Munish Wadhia
Munish Wadhia, (f. 1972, Mombasa, Kenya), är konstnär baserad i Mölnbo. Han har en magisterexamen i måleri från Royal College of Art London samt bachelor i måleri från Wimbledon College of Art i London (University of the Arts London). Hans arbete rör måleri, genom experimentella och tvärvetenskapliga tillvägagångssätt som tar upp idéer kollektiva minnen, arv och bortglömd kunskap i västerländska diskurser. Munishs verk har tidigare synts hos bland annat Art Lab Gnesta, Tändsticksmuséet, Gislaveds Konsthall och Galleri Rostrum. Kommande utställning på Konstakademien som utställningsstipendiat. Munish kommer också att vara residencekonstnär som en del av Samlande Tankar.
Michael Barrett
Michael Barrett är antropolog, forskare och curator för Afrikasamlingarna vid Världskulturmuseerna i Sverige. Hans forskningsfokus ligger på samlingarnas historia samt representationen av Afrika och människor av afrikansk härkomst i museer och andra populära förmedlingsmetoder. Bland de senaste kuratorprojekten finns de samtida konstutställningarna ‘Remixing the Future’ och ‘Sonaxis’ (Etnografiska 2021) och ‘Ongoing Africa’ (2017-2021) – kritisk utveckling av forskning, utställningar, uppsökande verksamhet och offentlig programmering i relation till Afrikas samlingar vid Världskulturmuseerna.
Berta Guerra Aredal
Berta Guerra Aredal (f. 1950, Chile) är konstnär utbildad vid fakulteten för konst vid University of Chile och på Konstfack, Stockholm. Verksam i Sverige sedan 1981. Hon har en bred erfarenhet av att arbeta med grafiska metoder, främst inom litografi, bl.a. vid KKV Stockholm, Litografiska Akademien i Tidaholm, Grafikwerkstatt Dresden, La Ceiba Grafica, Veracruz, Mexico och The Eugeniusz Geppert Academy of Art and Design, Wroclaw, Poland. Erhöll 2017–2018 årets Litografistipendium från Litografiska museet, Huddinge. Med linjer och teckning som främsta verktyg utforskar hennes konstproduktion kopplingarna mellan hälsa, kropp och samhällets välmående.
Brita Lindvall Leitmann
Brita Lindvall Leitmann är doktorand i grafisk design och typografi på Konstfack/HDK-Valand. Brita har tidigare arbetat som lektor i visuell kommunikation på Beckmans Designhögskola och driver sedan 2012 designstudion Bastion, som undersöker hur maktkritisk teori kan omsättas genom visuell kommunikation
Annika Gunnarsson
Annika Gunnarsson är filosofie doktor i Konstvetenskap och arbetar på Moderna Museet som intendent med huvudansvar för teckning och grafiksedan 2001. Hon yrkeskarriär började på Gravyrsalen på Nationalmuseum 1992 och hon har sedan dess uppehållit sig vid att arbeta med och forska på samlingar, samlande, utställningar och utställande. I Annika’s avhandling – synligt/osynligt. Receptionen av det visuella i bilderböckerna om Alfons Åberg (2012) analyserade hon hur vi som betraktare är delaktiga i hur ett verk framträder. 2018–2020 arbetade Annika deltid på Stockholms universitet som kursansvarig för Curatorutbildningen, Historiska institutionen. Hon är intresserad av visuella kulturer, berättande, performativa praktiker och organisering av verksamheter.
Camilla Burvall Terán
Camilla jobbar med den publika verksamheten på Stockholms Kvinnohistoriska. Hon har en bred bakgrund inom kulturbranschen och har mångårig erfarenhet av att jobba med kulturevenemang inom musik, konst, klubb, teater och litteratur på några av Sveriges största kulturinstitutioner. Hon är en tonsäker projektledare och kommunikatör med särskild kärlek för kulturmöten där olika konstutryck möts i nyskapande former och på oväntade platser.
Åsa Bharathi Larsson.
Åsa Bharathi Larsson är doktor i konstvetenskap (Uppsala universitet 2016) och är universitetslektor vid Södertörns högskola. Hon är för närvarande forskare i Nordamerikastudier vid Svenska Institutet för Nordamerikastudier (SINAS), Institutionen för engelska, Uppsala universitet (2021-2022). Hennes forskning fokuserar på 1800-talets visuella kultur, skandinavisk kolonialism, ras och transnationell historia. Bharathi Larsson har publicerat artiklar om kolonial visuell kultur och vetenskaplig fotografi. Hennes arbete inkluderar: “Hjalmar Stolpe’s Intermediaries: Visualizing Labour on the Vanadis Expedition 1883-1885”, Crating the World, (red. Jacqueline Hoàng Nguyễn), Athénée Press, 2019, “To Entertain, to Enlighten and to Instruct: Colonial Visual Cultures in Late Nineteenth-Century Sweden”, Swedish Art History. A Selection of Introductory Texts, (red. Ludwig Qvarnström), Lund, Studies in Arts and Cultural Sciences, Lunds universitet, 2018 och Colonizing Fever: Race and Media Cultures in Late Nineteenth-Century Sweden, (diss.), Mediehistoriskt arkiv, 2016.