”En grafikverkstad som var till för konstnärerna”

Grafikens Hus grafikverkstad i Mariefred är ett minne blott sedan branden 2014. Men hur var det egentligen att jobba där som konstnär? Vad gjorde den unik? Möt konstnären och tryckaren Jenny Olsson som arbetade i verkstaden under elva år.

Text: Anna Henriksson

– Det var en fantastisk grafikverkstad, den bästa jag jobbat i.

Det är Jenny Olsson, konstnär, tryckare och ledamot i Grafikens Hus styrelse, som berättar om verkstaden i Mariefred. Hon målar upp en bild om hur den såg ut innan den tragiska brandens lågor slukade allt för drygt fem år sedan. Det fanns bland annat två Heidelbergpressar, en korrekturpress för träsnitt och linoleumtryck, en boktryckspress och en offsetpress för plantryck. Det gick även att jobba med screentryck i storformat. Precis intill det stora verkstadsrummet huserade allt från pappersverkstad, belysningsrum, syrarum, akvatintrum till ett digitalt fotolabb. Ytorna var generösa.

Grafikens Hus har sedan starten 1996 värnat om nyproduktion av grafisk samtida konst. Under elva år var Jenny Olsson anställd. Till en början var hon i verkstaden och arbetade med konstnärerna och höll utbildningar. Hon arbetade även med digitalisering och dokumentation av samlingarna.

– Vi hade skapat en grafikverkstad som var till för konstnärerna. Alla tryckpressar stod i ett och samma rum, det var högt i tak och mycket ljus flödade in från fönstren.

Museiverksamheten låg i ena flygeln av den gamla Kungsladugården. Verkstaden som sådan var belägen i det som en gång varit ett stall. I övriga delar fanns det utställningssalar, restaurang och kontor för personalen. Nyfikna besökare kunde dessutom enkelt via en läktare komma nära de konstnärer som var på plats och jobbade i verkstaden. Även från utställningssalarna och restaurangen gick det att se ut över rummet.

– Jag minns att vissa konstnärer älskade att verkstaden var så publik, och de i princip kunde sälja sina verk till besökare direkt från tryckpressen. Medan andra konstnärer hellre var där och jobbade under de tider som övrig verksamhet höll stängt.

En spännande del var den färgträdgård som anlades av konstnären Emma Karp inne på gården. Hon var vid tidpunkten anställd på Grafikens Hus.

– Emma höll kurser med utgångspunkt i odlingen och växtpigmentet användes vid tryckprocessen. Det var söderläge och nästan som en annan växtzon då trädgården låg skyddad mellan huskropparna.

I vår poddserie om grafikverkstäder runt om i landet ställer vi frågan om hur Grafikens Hus framtida verkstad skulle se ut om de fick välja? Svaren har ofta handlat om en önskan att alla grafiska tryckprocesser ska gå att jobba med sida vid sida, precis den verkstad som fanns i Mariefred. Jenny Olsson är som styrelseledamot inblandad i planeringen för det nya museet och tillhörande verkstäder i Södertälje. En sak hon själv önskar är att konstnärer ska kunna komma dit och jobba självständigt när som på dygnet. För stipendiater och andra gästande konstnärer fanns till exempel en liten enrumslägenhet i Mariefred att tillgå för övernattning.

– Verkstaden i Mariefred var tillgänglig att jobba i dygnet runt, alla dagar i veckan. Det känns som ett måste även i framtiden. Vi ska vara en plats som stärker konstnärernas möjligheter att utvecklas inom grafiken på alla sätt som går.

 

BILD: Jenny Olsson i verkstaden i Mariefred. 

 

FAKTA
Jenny Olsson
Gör: Tryckare och konstnär, styrelseledamot i Grafikens Hus. Driver grafikverkstan tellus grafik.
Aktuell: Under 1999–2010 jobbade hon på Grafikens Hus i Mariefred. Hennes roller var flera; verkstadsansvarig, ansvarig för digitalisering och dokumentation av samlingarna av samtida grafik, höll i Ann-Margret Lindells utbildningsprogram för unga konstnärer, samt var Masterprinter i Grafikens hus Editioner. Hon tog fram grafiska blad med bland andra Jan Håfström, Karin Mamma Andersson, Jakob Dahlgren, Lisa Jonasson, Helene Billgren, Linn Fernström.