Hej Sixten Sandra Österberg, som precis gjort klart det nya verket ”Varmt, mulet”, som är en litografi inom ”Edition Grafikens Hus” som finns till försäljning i vår konstshop från 3 december. Vi ställde några frågor till konstnären om tryckprocessen och tankarna bakom.
Text och foto: Anna Henriksson
Berätta om motivet, hur har dina tankar gått kring det?
Motivet är en sammansättning av skisser och egentagna bilder som jag tagit under det senaste halvåret. En idé föds ofta ur ett foto och utvecklas vidare genom att intuitivt väva in fler bilder. Det var givet att jobba kring kroppen och jag ville att litografin skulle vara nära min egen måleriska process och uttryck. Titeln och de kalla, matta färgerna var tänkta att förmedla en igenkännbar känsla av mulet, växlande sommarväder med vild vind som smeker kring varma kroppar.
Hur har det varit att jobba med plåtlitografi, jämfört med när du målar?
Det har verkligen varit både roligt och utmanande att arbeta med något som känns nära och besläktat med måleriet, men som ändå är något helt annat. Måleriet är så direkt, varje gest och utslag på duken går att omedelbart utvärdera och ändra. Litografin är mer metodisk och det sker en förskjutning i att kunna se resultaten, vilket har varit en kontrollförlust och jag har behövt tänka på nya sätt.
Något i processen som förvånade dig? Vad gillade du bäst, något som tilltalade dig mest?
Jag insåg nog inte riktigt innan hur mycket förarbete som skulle krävas för att göra grundteckningen. Det var länge sedan jag ritade ordentligt så det var fint att verkligen få sitta och ge det tid. Litografiverkstan är också en magisk plats att bara befinna sig på, de gamla maskinerna, alla verktyg, brukarna, papper från golv till tak, tryckpressen som tuffar på som ett ånglok. Jag gillar att jobba tillsammans med andra, guidas, hur varje steg gemensamt skulle granskas, diskuteras, processen blev kollektiv, vilket jag älskar och skiljer sig helt från den loner lifestylen man har i ateljen.
Är grafik något du kommer fortsätta med?
Jag hoppas verkligen få möjlighet att arbeta med liknande projekt igen. Under min tid på olika konsthögskolor gick jag flera grafiska grundkurser och det skulle vara spännande att få fördjupa mig ytterligare i det. Nu när jag kommit in i litografi-tänket skulle jag gärna hoppa rakt in och skapa en ny upplaga direkt. Det här var en skön kontrast till måleriet och jag kan se hur det i mitt jobb som målande konstnär är ett välbehövt och givande avbrott. Det är alltid bra att få skakas om och tänka på bildkonst utifrån andra processer och regler än ens egna.
Besök Grafikens Hus konstshop här: shop.grafikenshus.se
Foto: Anna Henriksson