”Jag strävar inte efter det perfekta längre”

Hon är koppartryckaren som under flera decennier jobbat med Sveriges främsta konstnärer. Vi träffade Siv Johansson i hennes verkstad i Björkhagen.

Text och foto: Anna Henriksson

– När jag jobbar med en konstnär, frågar jag alltid vad som är den viktigaste delen i motivet? Alla ser inte en bild på samma sätt som en själv gör. Det gäller att förstå konstnärens språk, vad det är som de vill få fram, säger Siv Johansson, tryckare och grafiker.

Siv har genom åren arbetat med flera välkända konstnärer i Sverige. Lena Cronqvist har hon ett nära samarbete med. Likaså Jesper Waldersten och Linn Fernström. Redan under 50- och 60-talet lärde hon sig djuptryck med kopparplåt. Genom åren har hon tryckt åt ett 80-tal konstnärer. Hon har dessutom stor erfarenhet av att vägleda andra och hitta rätt väg framåt efter sina 24 år som lärare i grafik på Kungl. Konsthögskolan.

Det är en fredag i början av mars när vi ses i grafikverkstaden i Björkhagen. Trots det gråmulna vädret fylls rummet av ljus, fönster går längs med ena sidan från vägg till vägg. I hallen står två fåtöljer och där slår vi oss ned. Tryckprocessen kan skilja sig åt beroende på konstnärens idé och tanke med samarbetet.

– Det svåraste är när konstnärer kommer till mig utan att ha en plåt som är klar och färdigristad. De har snarare med sig en vision om vad de skulle vilja göra. Då får vi experimentera, och prova oss fram för att hitta en metod som passar idén, säger hon och fortsätter:

– Vi testar olika papper, tar fram olika toner i färgerna. Det kan gå en hel dag åt att bara göra provtryck där vi skriver ner anteckningar på varje ark, så vi vet vad vi gjort. Har konstnären med sig en färdig plåt däremot, då börjar vi med att göra ett tryck rakt av. Sen justerar jag den så som konstnären vill ha den. Efter sådär fem tryck börjar vi se hur den ska se ut.

Hjärtat i lokalerna är såklart verkstadsrummet där det finns två tryckpressar av modellen Sjöström och Krause. Därtill finns ett arbetsrum för att förbereda papper och där förvaras även alla tryck i arkivlådor. Ett annat mindre rum som tidigare var ett syrarum, används idag för att blötlägga papper och tvätta plåtar. Längst in hittas ett litet pentry. I de här lokalerna har hon jobbat i cirka 10 år. Förr kunde upplagorna hon tryckte ligga på 100 exemplar. Idag är det snarare 10–25 exemplar per bild.

– Det är inga massupplagor direkt. En och samma kopparplåt för torrnål funkar bra till att trycka cirka 25 exemplar. Vilket då räcker mer än väl till.

De flesta konstnärer Siv jobbar tillsammans med trycker med kopparplåt. Men det finns dem som trycker torrnål med plastplåt. Själva plåten köper konstnären in och förbereder. Siv tillhandahåller papper och färger. För varje godkänt tryck fakturerar hon sedan konstnären. Ibland gör hon egna experiment för att presentera för konstnärer vad som går att göra.

– Jag strävar inte efter det perfekta längre, utan gillar när trycket blir mer levande. Det kan därför bli bättre resultat enligt mig när konstnärerna trycker själva. Så jag har kommit att bli slarvigare med åren, gillar när det blir lite olika tryck och när det kommer in ett eget temperament.

Fakta
Siv Johansson
Gör: Tryckare och grafiker
Stad: Stockholm
Om verkstaden: Grafikverkstad som drivs av Johan Brauner i Björkhagen.