Boktryck, djuptryck och ett litet bokbinderi. I drygt 50 år har Södertälje konstnärskrets grafikverkstad huserat i Gamla Flickskolan på Orionkullen i Södertälje. En plats där många konstnärer har tryckt grafik, några av dem på inbjudan av Grafikens Hus.
Text och foto: Anna Henriksson
– Boktryck fanns inte här innan jag kom in i bilden för elva år sedan. I dag kan det vara svårt att hitta en avdragspress, likt den som vi har, säger Olof Sandahl, konstnär och verkstadsansvarig för grafikverkstaden.
Södertälje konstnärskrets verksamhet ryms i hela bottenplanet på den gamla flickskolan, mitt i centrala Södertälje. Två utställningsrum, en liten shop och lite längre in i lokalerna ligger grafikverkstaden. När jag är på besök är två konstnärer på plats och jobbar med collografi, även kallat limtryck eller kartongtryck i djuptrycksavdelningen. Olof förklarar att alla som arbetar i verkstaden generellt sett har erfarenhet av grafik och klarar sig själva.
– De kan jobbet. Men visst sker undantag, att jag lär ut hantverket till enskilda konstnärer som vill komma hit och trycka. Vi har haft flera konstnärer från Grafikens Hus hos oss och det har varit roligt. Men vi arrangerar även helgkurser i olika trycktekniker som vem som helst kan anmäla sig till. Man måste inte vara medlem i föreningen för att komma hit.
Boktrycksavdelningen innehåller ett stort antal bly och trätyper från tre olika nedlagda tryckerier. För att få plats med alla lådor och kast, i de så kallade regalerna där alla typer utifrån typsnitt och storlek förvaras, fick den gamla stenlitografipressen monteras ner. Det var nära att den hamnade på skroten – men som tur var tog Tidaholms konstlitografiska verkstad hand om den.
– Ingen av oss kunde den pressen och då tog den bara upp en massa plats. Jag som jobbat med boktryck sedan länge, bland annat som lärare på Kungl. Konsthögskolan, kom med all den erfarenheten och byggde upp boktrycksavdelningen som vi nu ser den.
Olof plockar fram en bok ur bokhyllan bakom oss. Inlagan visar sig vara producerad i denna verkstad. Det handlar om Dear Stranger tryckt av Anastasia Palmer. Texten har hon satt i Baskerville, 8 punkter som sedan varvas med bilder skapade som träsnitt inom bokens totalt 310 sidor. Ett minutiöst arbete som tog två år att färdigställa.
Material som svart oljebaserad färg och däckelpapper, som är ett tunt billigt papper av makulerat tidningspapper och ofta används som mellanlager vid förvaring av olika tryck, finns alltid på plats. I övrigt tar den som ska jobba i verkstaden med sig det som behövs i form av vattenbaserade färger och papper att trycka på. Farliga lösningsmedel är något de undviker.
– Förr lärde man sig inte att oljefärg går att lösa upp med rapsolja, som är helt ofarligt för hälsan.
I dag är föreningen Södertäljes konstnärskrets uppe i cirka 80 medlemmar. Flera håller på med grafik, men långt ifrån alla – bland dem hittas även målare, fotografer och skulptörer. Men i och med att grafikverkstaden finns så har en nyfikenhet för grafik haft möjlighet att sprida sig bland medlemmarna.
– Vi har en bra och välfungerande verkstad och det finns ofta plats att komma hit. Det är dessutom lugnt och trevligt.