”Du får gärna komma hit helt blank”

Catarina Landberg tog över screentrycksverkstaden Atelier Landberg för två år sedan. Hennes pappa öppnade verksamheten på 70-talet och ett stort antal konstnärer har genom åren kommit till dem för att trycka sina serigrafier.

Text och foto: Anna Henriksson

Snön yr när jag kliver in hos Atelier Landberg i Aspudden, Stockholm. Från början huserade lokalen som har stora härliga fönster ut mot gatan en livsmedelsbutik. Men 1975 flyttade Catarina Landbergs pappa Ingvar Landberg in med sin screentrycksverkstad. Han hade under flera år jobbat med reklam och tryckte allt från dekaler till affischer. Skar ut och handtextade. Tryck av serigrafier i samarbete med olika konstnärer kom dock att bli en stor del av hans verksamhet under 70-talet och framåt. Idag är det hans dotter Catarina Landberg som tagit över och driver verkstaden.

– Jag har alltid känt att det här är min grej. Jag är i princip uppvuxen i verkstaden. Pappa ville dock hålla mig ifrån yrket eftersom att det var så hälsofarliga färger på den tiden. Men så bröt han oturligt nog benet och behövde hjälp, då var jag 19 år och blev kvar som hans assistent.

När de i början av 90-talet gick över till vattenbaserade färger och i samarbete med konstnären Pierre Olofsson kom att utveckla egna tryckfärger, blandande med egna pigment var saken klar. Catarina visste att screentryck var det hon ville jobba med.

– De första burkarna med vattenbaserade färger köpte vi färdigblandande till en början, men de var ganska hopplösa. Det var först när vi kom att blanda egna som det här blev roligt på riktigt.

Vägen fram till där vi är idag har varit allt ifrån rak. Hon kom att starta en egen verksamhet 1993 och under nästan tio år drev hon tillsammans med Måns Heidvall en verkstad där de erbjöd konstnärer att kombinera litografi med screentryck. En av höjdpunkterna var när de deltog i konstmässan Stockholm Art Fair Sollentuna 1995.

– Det blev mycket jobb efter det, säger hon och skrattar.

Men när hon skulle gå på föräldraledighet fick hon tyvärr lägga ner sin verksamhet. Det blev ett långt uppehåll som tryckare. Andra jobb kom emellan. Först 2019 tog hon över i Aspudden när hennes pappa gick i pension. Hon berättar att hon verkligen har längtat tillbaka.

– Det är det här jag tycker om att göra och det jag tycker att jag kan. Det var som att komma hem till livmodern igen, det kändes rätt.

I det största rummet står ett vakumbord för screentryck upp till 100 x 70 centimeter. På bordet intill och i bokhyllor längs med väggen står en mängd färgburkar. Även påsar med pigment hittas bland hyllorna. Färgstänk på golv och bänkar vittnar om en febril aktivitet.

Hon blandar fortfarande egna färger, utifrån det recept som Pierre och pappa Ingvar utvecklade.

– Färgen blir torr och fin. Den får lite tempera- eller gouachekänsla och måste hanteras lite försiktigt.

Susan Gillhög, Disa Rytt, Marcus Mårtensson, Olle Borg, Joakim Allgulander och Lasse Skarbøvik är några av alla konstnärer som hon tryckt upplagor åt. Arches akvarellpapper på 640 gram är det papper hon nästan alltid trycker på.

– Det är ultimat för mina vattenbaserade färger, de tar vatten bra.

Vad gäller själva tekniken måste du inte känna till så mycket innan du kommer hit.

– Du får gärna komma hit helt blank, jag kommer att visa dig och sätta dig in i vad som är möjligt att göra och inte. Att veta för mycket innan kan begränsa en tycker jag. Du ska inte känna dig rädd, utan testa allt.

Arbetet börjar med att göra en schablon (en film i plast) för varje färg i konstverket. I en vakumpress lägger Catarina sedan den i kontakt med en ljuskänslig duk och exponerar med ultraviolett ljus. Duken består av ett finmaskat nät och kan ha olika täthet beroende på hur skarpa linjer, tunna linjer man är ute efter. När hon därefter sköljer av duken med vatten så öppnar den sig på de ytor den inte fått ljus. Det blir med andra ord där färgen kan tränga igenom.

Catarina poängterar att screentryck är en långsam och väldigt analog process. Ofta sitter konstnären och jobbar med schablonen som ska överföras på duken, skissar och ritar med svart tusch. Samtidigt som hon jobbar med allt det praktiska, belyser ramar och provtrycker. Det går såklart att skriva ut motivet på den film som sedan används som schablon, men i dagsläget har hon ingen skrivare tillhands i lokalen.

– Vi jobbar jämsides under den tiden konstnären är här. Men det absolut roligaste för min del, förutom människorna jag möter, är att blanda färg. Det är som att laga mat, vad fattas, vad ska till, hur mycket. Det är lustfyllt.

När duken som är fäst i en ram har torkat och är den klar för tryck. Vakumtryckbordet gör så att ramen och papperet ligger exakt rätt för att passningen ska bli som önskat. En mekanisk rakel för färgen över papperet. Hon ser med tillförsikt på framtiden.

– Just nu tycker jag att det finns en framtid för screentryck och serigrafier som jag inte har känt på länge, att det finns en efterfrågan av det handgjorda och verk som innehåller lite ”dna och svett” någonstans. Allt fler ser en vits med att processen kan få vara lite jobbig ibland.

 

 

Fakta

Catarina Landberg
Gör: Tryckare, driver Atelier Landberg, i Aspudden
Grundat av Ingvar Landberg
Stad: Stockholm

Instagram: @atelierlandberg
Hemsida: www.atelierlandberg.se

 

Publicerat 23 februari 2021.