Svenska/English
Är du konstnär, illustratör eller grafisk designer verksam i Sverige eller Sápmi och vill trycka grafik? Grafikens Hus söker en yrkesverksam konstnär, illustratör eller grafisk designer från BIPOC-communityn* för att skapa konst i form av grafik i upplaga. Vinnaren av årets Call for Print får möjligheten att trycka i screentryckverkstaden Longest Night i Kortedala, Göteborg som drivs av konstnärerna och tryckarna Anna Ehrlemark och Mileta Mijatovic.
I årets upplaga av Call for Print bjuder gästcuratorn Reyhaneh Mirjahani in sökande att närma sig temat ”Print as a Probe”. Fritt tolkat betyder det att använda grafiken som metod för undersökande, för att ställa frågor, experimentera och reflektera. Det kan göras både materiellt och/eller konceptuellt i förslaget du ansöker med. Hur kan grafiken användas för att testa gränserna för kunskap, perception, representation eller produktion? Oavsett om du väljer att kartlägga sociala strukturer, söka efter dolda narrativ eller utmana tekniska gränser i tryckprocessen uppmanas sökande att närma sig grafiken som ett aktivt och dynamiskt verktyg för frågeställningar.
Så söker du
Du behöver inte ha förkunskaper eller erfarenhet av grafik.
Ansökan ska innehålla:
– en kortfattad beskrivning i bild och text om din kreativa praktik. Max 150 ord och bifoga 3–5 bilder av tidigare verk eller annat som du har skapat. (PDF eller jpeg, dokumentet ska inte väga mer än 10 MB totalt).
– kort beskrivning av vad du har för idé som du vill genomföra i relation till årets tema (max 200 ord).
Vem kan söka?
Vi söker en yrkesverksam konstnär, illustratör eller grafisk designer från BIPOC-communityn* som:
– är aktiv i Sverige eller Sápmi.
– Har möjlighet att arbeta på plats hos Longest Night i Kortedala, Göteborg för att trycka en upplaga i grafik.
Arvode och tidsplan
Produktionen påbörjas i maj 2025 och samtliga materialkostnader täcks av projektet. Arvode för att delta i projektet faktureras med 7500 kr exkl. moms som betalas till den av juryn utvalda person som får uppdraget. Fakturering sker när upplagan är tryckt, signerad och godkänd av Grafikens Hus.
Projektet täcker inte resor eller boende detta år, vilket vi förstår innebär ett strukturellt hinder kring vem som har möjlighet att söka. I framtiden vill vi kunna täcka även dessa kostnader.
Konstupplagan blir en del av Grafikens Hus kommande samling och säljs i Grafikens Hus konstshop, där ersättning till konstnären för sålda verk redovisas en gång per år.
Skicka din ansökan via e-post till: callforprint@grafikenshus.se, senast 19 April.
*BIPOC: Black, Indigenous, and People of Color
Så bedömer vi ansökan
Urvalsprocessen baseras på det inskickade materialet i ansökan. Ansökningarna kommer att bedömas av den tillsatta juryn för utlysningen. I bedömningen använder sig juryn av följande riktlinjer, inte som ett krav utan som ett verktyg och stöd för diskussion:
Varför genomför Grafikens Hus Call for Print?
Grafikens Hus vill verka för att förändra den homogena konstscen som vi verkar på och är en del av, samt att bredda vem eller vilka som får möjlighet att arbeta inom fältet. Vi hoppas att Call for Print river murar skapade av institutioner, som ofta håller sig inom samma grupperingar vilket reproducerar samma kunskap.
Vi på Grafikens Hus har som mål att konstant ifrågasätta vår egen position inom kunskapsproduktion och representation. Genom att synliggöra en bredd av perspektiv och uttryck öppnar vi upp för olika sätt att förstå och tänka om världen, samhället och att vara människa. Grafikens Hus ska vara ett konstmuseum där fler vill och får ta plats. Call for Print är en utlysning som sker årligen.
Har du frågor? Mejla callforprint@grafikenshus.se
Om Longest Night
Longest Night är en konstnärsdriven screentryckverkstad och galleri med utgivning av grafiska tryck. De organiserar också utställningar, workshops, residens och andra evenemang, där människor och motiv möts. Efter många års verksamhet i Belgrad (Serbien) flyttade Longest Night till Göteborg i början av pandemin och började sätta upp en ny infrastruktur för produktion i samarbete med konstnärsinitiativet NEJD på Ringön. Våren 2022 flyttade de in på Dagjämningsgatan i Kortedala industriområde, där de idag har vi en fullt utrustad screentryckverkstad, ett galleri och projektytor med plats för stora, utforskande och kluddiga projekt. Longest Night vill vara en levande plats för produktion, engagemang och kreativitet i sitt lokala bostadsområde i Östra Göteborg. Verkstaden är öppen för lokala konstnärer och deras idéer, där det delas kunskap, resurser och kontakter.
Adress: Dagjämninggatan 14, Kortedala
Om juryn 2025
Modhir Ahmed är en irakisk-svensk konstnär, främst verksam inom grafik och måleri. I Modhir Ahmeds verk expanderar måleriet och grafiken bortom sina gränser och förvandlar materia till ett språk i sig. Naturen är tätt integrerad i skapandeprocessen: pigment, grenar, löv och frukter sätter sina spår på konstverkets yta och skapar en dialog mellan det organiska och det målande. Genom att slump och avsikt samexisterar, blir konstverket inte representativt, utan en upplevelse för dina sinnen.
Modhir Ahmed är utbildad på Institute of Fine Arts i Bagdad, Irak och Academy of Fine Arts i Warszawa, Polen. Åren 1992–2019 arbetade han som konstnärlig ledare för Falu Konstgrafiska verkstad och satt i juryn för Falutriennalen. Genom åren har han varit gästlärare och genomfört grafikkurser i Sverige och andra länder.
Ulrika Flink är konstnärlig ledare för Konstfrämjandet Stockholm och intresserar sig för konstens sociala historia – särskilt hur den synliggör bortglömda och förtryckta berättelser samt lyfter fram ögonblick av kamp och motstånd. Hennes arbete utforskar hur konsten speglar, utmanar och ifrågasätter samhällsstrukturer och dominerande narrativ.
Hon har curerat utställningar i Sverige och internationellt, däribland den nordiska konstbiennalen Momentum 9 (2017), Borås Internationella Skulpturbiennal (2021) och under 2024 den svenska paviljongen vid Gwangju-biennalen i Sydkorea, Çanakkale-biennalen i Turkiet och Ingrid Pollard: Being in Landscapes på Eva Livijn Artspace i Stockholm. Ulrika har en masterexamen i curatoriell praktik från Royal College of Art i London och har tidigare bl.a arbetat på Konsthall C, Grafikens Hus, Tensta Konsthall, Autograph ABP (London) och Bonniers Konsthall.
Om årets gästcurator
Reyhaneh Mirjahani är en konstnär och frilansande curator verksam i Stockholm. I sin praktik rör hon sig fritt mellan bildkonst, curatering, forskning, organisering, publicering och använder sig av kollektiva tillvägagångssätt för att skapa rum som undersöker egenmakt, motberättelser, dilemman, deltagande och platsens politik. Mirjahani arbetar för att skapa utställningar bortom normativa föreställningar, och utforskar hur konstfältet kan skapa alternativa mötesplatser snarare än den traditionella vita kuben, och som dessutom främjar olika former av engagemang. Hon har en masterexamen i Fri konst från HDK-Valand, och har även studerat postmasterkursen Commissioning and Curating Contemporary Public Art, HDK-Valand och CuratorLab på Konstfack.