Slutseminarium

Välkommen till slutseminariet av det treåriga projektet Samlande tankar/Collecting Thoughts. I slutseminariet kommer projektets framtagna metoder att presenteras för en publik med möjlighet att vara del av en kritisk diskussion innan metoder fastställs.

Samlande tankar/Collecting Thoughts är ett treårigt projekt där Grafikens Hus har studerat samlandets och arkivområdets historia, samt vad det innebär att samla idag. Tillsammans med forskare, intendenter och konstnärer undersöks och formuleras en vision och metod för Grafikens Hus nya samling utifrån ett postkolonialt och intersektionellt perspektiv. Hur kan en samling bli en mötesplats för dialog och bidra till att tänka om vad samlingar och arkiv kan vara? 

Ett av målet med Samlande tankar/Collecting är att ta fram en eller flera metoder för förvärv, samling och arkiv för Grafikens Hus arbete med att bygga upp en ny samling. Grafikens Hus är ett konstmuseum och en grafikverkstad grundad 1996 i Mariefred. Den 16 mars 2014 förstörde en tragisk brand allt i museets lokaler.

Samlande tankar/Collecting Thoughts avslutar det treåriga projektet med ett slutseminarium där publiken bjuds in att ta del av metoderna innan dessa fastställs för museet. Ett sätt för att öppna upp för transparens i arbetsprocessen och för att nå kollegor och intresserade av projektets arbete och tema.

Till seminariet kommer externa opponenter att granska metoderna. Även publiken bjuds in till att diskutera projektets framtagna metoder. De inbjudna opponenterna är Olivia Berkowicz, Maryam Fanni, René León-Rosales.

Datum: 27 november

Tid: 13.30-17.00

Plats: Etnografiska museet

För medverkan krävs registrering och bekräftelse på inbetald anmälningsavgift på 100 kr.

Fika från Matmekka dukas fram. Begränsat antal platser.

Sista anmälningsdatum 18 november.

Registrera dig HÄR.

Seminariet sker på svenska med översatt material till engelska.

The seminar will be held in Swedish with material translated to English.

Seminariet kommer att spelas in via ljudupptagning.

Program:

  • 13.00. Dörrarna öppnar. Registrering.
  • Michael Barrett, intendent, Afrika, Världskulturmuseerna, välkomnar publiken till Etnografiska.
  • Introduktion av Nina Beckmann, museichef, Grafikens Hus.
  • Presentation av residenskonstnärernas arbete under Samlande tankar/Collecting Thoughts: Johnny Chang, Afrang Nordlöf Malekian, Munish Wadhia.
  • Presentation av projektet och de framtagna metoderna, Macarena Dusant, Processledare och curator för Samlande tankar/Collecting Thoughs.
  • Opponering av projektets framtagna metoder.
  • Summering av dagen, Michael Barrett, intendent, Afrika, Världskulturmuseerna, och Annika Gunnarsson, intendent teckning och grafik, Moderna Museet.

Tack till Etnografiska museet för värdskapet.

Olivia Berkowicz är utställningsintendent på Röhsska museet för design och konsthantverk. I samband med Röhsska museets nya basutställning Designhistorier, har hon ingått i den curatoriella innehållsgruppen och arbetat med bland annat nyförvärv till samlingen och normkritiska perspektiv. Hon är medcurator av Tentative Transmits, en diskursiv ljudplattform i samarbete med Marianna Feher.

Maryam Fanni är grafisk formgivare och doktorand i Design på HDK-Valand, Göteborgs universitet. Hennes forskning rör sig i skärningspunkten mellan visuell kommunikation, urbana studier och minnesstudier. Hon är konstnärlig ledare för en pågående satsning på samtidsdokumentation på Hökarängsarkivet med finansiering från Riksantikvarieämbetet, samt sedan 2021 medlem i forskningsgruppen Aktion Arkiv som genom deltagande metoder insamlar och dokumenterar invånares erfarenheter av stadsbyggnads- och bostadspolitik i Sverige och Danmark.

René León-Rosales arbetar som forskare vid Mångkulturellt centrum i Botkyrka, Stockholm. Han är fil. dr i etnologi och affilierad till Socialt arbete vid Södertörns högskola. Hans forskning har haft fokus på hur klass, kön och etnicitet/ras villkorar identitetsformering och lärandeprocesser bland barn och ungdomar i segregerade urbana landskap med en speciell intresse i social- och normkritiskt pedagogik.